Wednesday, December 7, 2011

Hadis Palsu











`yJsù ÞOn=øßr& Ç`£JÏB 3uŽtIøù$# n?tã «!$# $\/ÉŸ2 ¨@ÅÒãÏj9 }¨$¨Z9$# ÎŽötóÎ/ AOù=Ïæ 3 ¨bÎ) ©!$# Ÿw Ïöku tPöqs)ø9$# šúüÏJÎ=»©à9$# ÇÊÍÍÈ 


Maksudnya, siapakah yang lebih zalim daripada orang yang berdusta terhadap Allah untuk menyesatkan manusia dengan tidak berdasarkan ilmu pengetahuan? Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.

Sabda Rasulullah s.a.w :
إن كذبا علي ليس ككذب على أحد من كذب علي متعمدا فليتبوا مقعده من النار
“sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain ( menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka,”-riwayat- al-bukhari 1/439 dan muslim 1/10. Hadith ini adalah mutawatir. Lihat : ibnu al- salah, ‘Ulum al- Hadith, ms 239.
Dalam riwayat lain, nabi s.a.w menyebut:
لا تكذبوا علي  فإنه من كذب علي فليلج النار
Maksudnya :
“Janganlah kamu dusta keatasku. Sesiapa yang berdusta keatasku maka dia masuk neraka”-riwayat al-bukhari 1/52 dan muslim 1/10.




Hukum Menyebarkan hadith Palsu

Dari segi syariat islam, bukan sahaja membuat hadith palsu itu haram, bahkan  menyebarkannya kepada orang lain tanpa diterangkan bahawa ia adalah hadith palsu adalah haram.

Menurut Imam Ibn al-Solah
“tidak halal, bagi sesiapa yang mengetahui ia hadithpalsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun. Melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuaanya:(ibn al-salah, “Ulum al-hadis, ms 98)
Menyebarkan hadith palsu sama ada menerusi ucapan dan tulisan, dia dalam masa yang sama sebenarnya menipu orang lainapabila menyandarkan sesuatu perkara kepada nabi s.a.w tanpa bukti yang sah. Pendengar akan terpedaya lalu mengamalkan perkara yang dianggapnya daripada nabi s.a.w. sedangkan ia bukan seperti yang diriwayatkan hadit palsu tanpa diterangkan kepalsuannya.

Sesiapa yang meriwayatkan tanpa keterangan, bererti di telah melakukan dosa yang besar dan termasuk dalam senarai pendusta. Ini berasaskan apa yang telah di riwayatkan oleh iman Muslim dal mUqadidimah kitab Sahihnya bahawa rasulullah s.a.w bersabda :
من حدث عني بحديث يرى أنه كذب فهو أحد الكاذبين
Maksudnya :
“sesiapa yang menyebut hadith daripadaku sedangkan dia menyangka ia dusta, maka dia termasuk salah seorang pendusta”.

Ramai ulama hadith telah menghukum dengan ta’zir (denda) dan takdib (hukuman membetulksn akhlak) ke atas sesiapa yang meriwayatkan

Kepentingan Sanad

Mengkaji sanad bererti mengkaji sejauh manakah kesinambungan sesuatu riwayat daripada seorang perawi kepad perawi kepada perawi yang lain sehingga kepada pengucapannya dan dalam masa yang sama mengkaji latar belakang para perawi.
Menurut ‘Abdullullah bin al- Mubarak :
الإسناد من الدين لو لا الإسناد لقال من شاء : ما شاء
Maksudnya :
Sanad itu adalah sebahagian daripada al- Din (agama). Kalaulah tidak kerana sanad, sesipa pun akan bercakap apa sahaja yang dia mahu”-riwayat Muslim 1/10)
Jesteru itu, jika kita bukan ahli dalam nidang hadith, kita hendaklah merujuk kepada mereka yang mengetahui selok belok hadith.

Kesan hadith palsu terhadap imej

  1. Merosakkan akidah yang murni –hadith-hadith palsu sebagaian nya direka oleh golongan anti-islam pada zaman dahulu. Unsure-unsur yang dimasukkan ke dalamnya ialah unsur-unsur yang mencemarkan agama
  2. Menjatuhkan nilai kewibawaan agama
Ini kerana menjadikan Islam sebagai sendaran dan rekaan mereka semata-mata. Ini berlaku apabila mereka menyamakan rekaan mereka dengan wahyu yang sebenar.
Sebagai contohnya perhatikan hadith palsu berikut:

من صلى الضحى كذاوكذا ركعة أعطي ثواب سبعين نبيا

“sesiapa yang bersolat dhuha sekian dan sekian rakaat, maka dia diberi pahala sebanyak 70 nabi”

Hadith-hadith yang seperti ini menjatuhkan nilai ketinggian para nabi. Seakan-akan amalan dan pengorbanan para nabi begitu remeh. Hanya dapat ditandingi dengan beberapa rakaat solat sahaja.
Hadith ini boleh menyebabkan manusia meninggalkan amalan-amalan Islam yang lain disebabkan mereka menyangka bahawa pahalanya sudah menyamai pahala para nabi dan pastinya dia ahli syurga.

  1. Menjadikan nas-nas Islam saling bercanggah

RuJukan


إدريس بن عبد الله ، النصوص العربية والحضارة الإسلامية. قسم الدراسات العربية والحضارة الإسلامية الجامعة الوطنية الماليزية.
محمد علي السايس، تاريخ الفقه الاسلامي، الجامعة الازهرية القاهرة، مكتبة ومطبعة محمد علي صبيح، تنفا تاريخ.
عبد اللطيف محمد السبكي،تاريخ التشريع الاسلامية مطبعة الشرف الاسلامية القاهرة، 1357 هجرة/1939 م.

Mohd Asri Zainul Abidin, 2010, Hadith Palsu Kesan Terhadap Imej Islam , Selangor . karya bestari Sdn. Bhd
Panel penyelidik hadith Majlis Ugama Islam Kelantan.1986. Salah Faham Terhadap Hadith Satu Penjelasan. Kelantan, Majlis Ugama Islam Kelantan.
Najib Khailani, 1983, Ah’da al-Islamiyah (musuh-musuh Islam), Beirut mua’ssah al-Risalah.
Rosli Husin,2010, Musuh Rahsia menyinkap kisah dari al-Quran, taurat dan injil. Selangor , Tinta Publisher.

No comments:

Post a Comment